شهردار مشهدمقدس خبر داد: پیشرفت چشمگیر پروژه تقاطع غیرهمسطح شهید فهمیده یادی از «صادق رضازاده شفق» که چند اثر مهم درباره نادرشاه دارد | تاریخی که از مشهد نوشته شد گلایه ساکنان مهدی آباد مشهد از وجود انبار‌های ضایعاتی | زندگی در جوار انبار‌های ضایعاتی هوای مشهد در وضعیت «ناسالم» برای گروه‌های حساس (۱۷ مهر ۱۴۰۴) نایب‌رئیس شورای شهر مشهد: واسطه‌گری‌های ناسالم، گردشگری سلامت مشهد را زمین‌گیر کرد شهردار مشهد مقدس: فلسفه وجودی مشهد، بر محور ولایت و امامت است | گردشگری سلامت، نیازمند سامان‌دهی و مقابله با دلالی + فیلم رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: زائران مشهد باید تجربه‌ای فراتر از زیارت داشته باشند آیین رونمایی از اکوسیستم گردشگری «زیوان» شهرداری مشهد برگزار شد وزارت بهداشت در پی حذف هپاتیت C تا ۳ سال آینده والدِ آگاه، والدِ ناآگاه | باید و نباید‌های تربیت کودک از دو منظر روان‌شناختی و دینی مهاجرانی: نمایندگان حق دارند وزرا را استیضاح کنند، اما سیاسی‌کاری ممنوع اعلام نتایج دوره بدون آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد ویژه استعدادهای درخشان آمریکا مدعی شد یک سرکرده القاعده در سوریه به هلاکت رسیده است تدابیر مدیریت شهری مشهد برای آبیاری فضای سبز | تابستان داغ، مغلوب سرسبز‌ی شهر کیفیت هوای امروز مشهد همچنان «ناسالم برای افراد حساس» (۱۶ مهر ۱۴۰۴) آغاز اجرای قرارداد بازسازی ۱۷۸ دستگاه اتوبوس فرسوده در ناوگان اتوبوسرانی مشهد پلمب ۲ کافی‌شاپ متخلف در بولوار وکیل‌آباد مشهد (۱۵ مهر ۱۴۰۴) رشد چشمگیر مشارکت مردمی مشهد در «طرح قرار زیارت»؛ بهره‌مندی بیش از ۱۱۰ هزار نفر در شش‌ماهه نخست ۱۴۰۴
سرخط خبرها

۷ دستگاه اتوبوس شهری جدید برای حاشیه شهر مشهد

  • کد خبر: ۱۳۳۷۷۲
  • ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۱
۷ دستگاه اتوبوس شهری جدید برای حاشیه شهر مشهد
مدیرعامل اتوبوس رانی مشهد اظهار می‌کند: خطوط اتوبوس در حاشیه شهر مشهد جزو خطوط پرتراکنش اتوبوس رانی است. ناوگان جدید اتوبوس را به خطوطی تخصیص می‌دهیم که بیشترین تقاضا در آن خطوط وجود دارد. اخیرا هفت دستگاه اتوبوس جدید به بهره برداری رسیده است و بالاترین تراکنش را در خط ۲۰۵ داشته ایم که در حاشیه شهر مشهد تردد می‌کند و  چون تقاضای مردمی بالایی داشت این ناوگان به آن خط اعزام شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ «ازدحام داخل اتوبوس به قدری زیاد است که‌ نمی‌توان قدم از قدم برداشت و فقط باید تا رسیدن به مقصد ایستاد. لطفا اتوبوس رانی برای شلوغی خطوط، تعداد اندک اتوبوس و اصلاح مسیر خطوط اتوبوس رانی تدبیری بیندیشد.» در چند ماه اخیر حجم بسیاری از پیامک‌های رسیده به ستون «حرف مردم» با محور دیر رسیدن خطوط اتوبوس، نبود سایه بان و نیمکت ایستگاه، ازدحام و شلوغی در برخی از خطوط ناوگان اتوبوس رانی و نبود یا خرابی دستگاه‌های شارژ من کارت به دستمان رسیده است.

همین موضوع زمینه‌ای شد تا درست در اوج تردد شهروندان «با مسئولان» سازمان اتوبوس رانی یک روز را در اتوبوس‌های شهری میان شهروندان باشیم.
ساعت حوالی ۱۰ صبح است. به پایانه مسافربری امام رضا (ع) می‌رویم و به همراه علی اصغر نیشابوری، مدیرعامل سازمان اتوبوس رانی، وارد یکی از خطوط پرتردد شهری می‌شویم و به مدت چهل دقیقه تا آخر خط با مردم همراه هستیم.

ظرفیت پایین ون

خانم جوانی به همراه دختر کوچکش وارد اتوبوس می‌شود و با بیان اینکه بیست دقیقه می‌شود که منتظر اتوبوس است می‌گوید: بیشتر استفاده کنندگان از خط ۷۰۵ دانش آموزان هستند. این خط در ساعات رفت وبرگشت دانش آموزان به شدت شلوغ است، به طوری که فضای کافی برای سایر شهروندان نیست. الان هم به جای اتوبوس در این خط ون تعریف شده است که اصلا ظرفیت بالایی ندارد.

افزایش زمان انتظار در ایستگاه

یکی دیگر از شهروندان که در صندلی جلوی اتوبوس نشسته است می‌گوید: آقای مدیر، مشکلات ما را در اتوبوس‌ها ببینید. خط شهرک انقلاب که یک ون دارد بسیار دیر به ایستگاه می‌رسد. گاهی در روز‌های سرد تا نیم ساعت معطل می‌شویم. چرا از اتوبوس استفاده نمی‌شود که شاهد ازدحام مسافر نباشیم؟

درخواست ناوگان جدید برای حاشیه شهر

آقای مسنی که گرد پیری بر موهایش نشسته است و خود را معلم معرفی می‌کند می‌گوید: برای رفتن به مدرسه هر روز با خط ۲۰۲ تردد می‌کنم که همیشه شلوغ است و،  چون کمردرد دارم، نمی‌توانم ساعت‌ها ایستاده باشم. چرا باتوجه به حجم بالای مسافر، ناوگان جدید برای حاشیه شهر در نظر گرفته نمی‌شود؟
این شهروند بیان می‌کند: بسیاری از ایستگا ه‌های اتوبوس در حاشیه شهر سایه بان و نیمکت ندارند. چرا به وضعیت آن‌ها رسیدگی نمی‌شود؟
خانم حسینی نیز از نبود دستگاه شارژ من کارت در ایستگاه‌های اتوبوس گلایه دارد و‌ می‌گوید: در بسیاری از ایستگاه‌ها دستگاه شارژ من کارت وجود ندارد. وقتی کارتمان شارژ ندارد، چرا باید مبلغ آزاد بلیت را بپردازیم؟

سرفاصله ۱۲ تا ۱۵ دقیقه‌ای اتوبوس ها

اما مدیرعامل سازمان اتوبوس رانی شهرداری مشهد در پاسخ به درخواست‌های شهروندان می‌گوید: سرفاصله اعزام برای هر خط متفاوت است. میانگین سرفاصله خطوط اتوبوس رانی بین ۱۲ تا ۱۵ دقیقه است، اما در بعضی از خطوط به ویژه خطوطی که در هسته مرکزی شهر تردد می‌کنند، به این دلیل که شاهد بار ترافیکی سنگین در ساعات پیک هستیم، گاهی در زمان بندی خطوط تغییراتی ایجاد می‌شود.
علی اصغر نیشابوری بیان می‌کند:، اما در ساعات غیرپیک مشکل سرفاصله زمانی نداریم.

شلوغ‌ترین خطوط اتوبوس

او می‌گوید: روزانه بالغ بر ۸۷۰ هزار مسافر در مشهد به وسیله هزارو ۷۸۰ دستگاه اتوبوس و مینی بوس جابه جا می‌شوند. تعداد خطوط فعال ۱۶۷ خط است و طول شبکه خطوط اتوبوس رانی بالغ بر ۲۵ کیلومتر است. شلوغ‌ترین خطوط اتوبوس رانی خطوط بی آر تی یک و سه هستند که روزانه بیشترین جابه جایی مسافر را دارند و روزانه ۹۵۰ تراکنش برای هر دستگاه خط بی آر تی ثبت می‌شود.
نیشابوری می‌گوید: در خط یک بی آرتی روزانه ۱۰۰ هزار سفر درون شهری انجام می‌شود. به غیراز خطوط بی آر تی دو خط ۲۰۲ و ۲۰۵ که در بولوار توس تردد می‌کنند بالاترین تراکنش را دارند. هزار تراکنش روزانه برای هر دستگاه از ناوگان فعال این خطوط ثبت شده است.

اصلاح خطوط اتوبوس رانی، پوشش حداکثری

مدیرعامل سازمان اتوبوس رانی شهرداری مشهد ادامه می‌دهد: ما برای تخصیص ناوگان در خطوط، میزان مسافر را بررسی می‌کنیم. خط ۷۰۵ جزو خطوط پرتراکم نیست و به این دلیل نیازی به افزایش ناوگان ندارد.
نیشابوری می‌گوید: خط ۲۶.۱ ناوگان مینی بوسی دارد و درباره این خط گلایه شهروندان وارد است. در تلاشیم برای تأمین ناوگان جدید، به هیچ وجه از ناوگان مینی بوسی تک درب استفاده نکنیم. این مینی بوس‌ها از قبل خریداری شده اند و الان جزو سرمایه‌های این شهرند و ما همه تلاش خود را‌ می‌کنیم تا در مناطق کم مسافر از این ون‌ها استفاده کنیم.

قیمت هر اتوبوس شهری، حدود ۵ میلیارد تومان

نیشابوری ادامه می‌دهد: قیمت یک دستگاه اتوبوس درون شهری حدود ۵ میلیارد تومان، میدل باس ۳ میلیارد تومان و مینی بوس یک میلیارد تومان است. باتوجه به این مشکلات سعی شد در سفارش تولید که توسط شهرداری مشهد به شرکت خودروساز داده می‌شود همه مشکلات مرتفع شود.

اختصاص ۷ دستگاه اتوبوس جدید به حاشیه شهر

مدیرعامل اتوبوس رانی مشهد اظهار می‌کند: خطوط اتوبوس در حاشیه شهر مشهد جزو خطوط پرتراکنش اتوبوس رانی است. ناوگان جدید اتوبوس را به خطوطی تخصیص می‌دهیم که بیشترین تقاضا در آن خطوط وجود دارد. اخیرا هفت دستگاه اتوبوس جدید به بهره برداری رسیده است و بالاترین تراکنش را در خط ۲۰۵ داشته ایم که در حاشیه شهر مشهد تردد می‌کند و  چون تقاضای مردمی بالایی داشت این ناوگان به آن خط اعزام شد.

متولی شارژ و فروش من کارت فاواست

نیشابوری درباره گلایه‌های مرتبط با حوزه نصب دستگاه شارژ من کارت بیان می‌کند: متولی شارژ و فروش من کارت در مشهد سازمان اتوبوس رانی نیست. ما بهره بردار هستیم و مسئولیت این موضوع با سازمان فاوای شهرداری است. در دو هفته اخیر برای ۱۰۰ مرکز از ایستگاه‌های اتوبوس رانی، دستگاه شارژ من کارت نصب شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->